zaterdag 1 april 2023

Ik ben weer thuis

Een rondjes Bethunepolder - Tienhoven, dat is voor mij toch het ultieme thuiskomen. Want zwartkruintsjagra is natuurlijk prachtig, maar onze blauwborst is ook niet mis. Ik had er een sporadisch zingend langs de Veenkade en een in polder Achteraf. En veldleeuwerik zong weer in polder Achttienhoven. Nog altijd, al jaren zo’n beetje de laatste in de regio. Kleine plevier weer in de nieuwe drassigheid in de Zodden en ook weer boerenzwaluw, langs vliegend over polder Achteraf. En zo was het niet alleen mijn terugkeer, maar even goed de terugkeer van de lente met al zijn lentebodes. Voor even dan toch. Met baltsende bruine kiekendief boven de Veenderij, zwarte roodstaart zingend op een boerderij in de Bethunepolder, zingende rietgors in het riet en tureluurs en grutto’s buitelend en baltsend in het polderland. En dat bij een aangenaam zonnetje: meer lente zal het voorlopig wel niet worden.
Ook leuk was het dwergmeeuwtje boven de vijfde Loosdrechtse plas: de eerste van vele? En drie mooie nonnetjes in een plasje achter de Breukeleveense eendenkooi. Dus ja, ik ben weer thuis.

28 maart 2023

Geen opmerkingen:

Een reactie posten