vrijdag 15 september 2023

De laatste dagen in Sagres

De grootste verrassing vanmorgen tijdens mijn traditionele vogelommetje met Esther op onze kaap, was de groep van 10 tot 15 gewone gierzwaluwen, de onze dus, die foerageerde aan het begin. In de systematiek van Observation.org hier algemeen, in tegenstelling tot de vale die hier slechts vrij algemeen is, wat ietsje minder algemeen is dan algemeen, maar in de praktijk hier natuurlijk veel schaarser. Bij het uitkijkpunt foerageerden ineens weer een stuk of honderd vale, al waren die even later ook ineens weer verdwenen. Interessant waren ook de roodstuitzwaluwen die vanmorgen van de partij waren: eerst vlogen er een stuk of zes langs naar west, even later waren er een stuk of vijf in de buurt. Kortom, er beweegt van alles. Nu al.
Boven zee was het allemaal wat voorspelbaarder. De kuhls pijlstormvogels waren er natuurlijk, maar meest vrij ver weg. Twee keer vloog er een vale pijlstormvogel langs maar dat is inmiddels ook niet meer iets om lang bij stil te staan en ook verder was alles zoals het meestal is.

Daarna met zijn allen een tijdje naar het strandje geweest. Waarop ik nou eens gewoon op het heetst van de dag op pad ging. Gewapend met anderhalve liter water de inmiddels bekende wandeling door de binnenlanden gemaakt. Tot aan het bos. Loeiheet natuurlijk, en doodstil, op het eeuwige geknerp van krekels en cicaden na. Mooi, vind ik. Toch ook vogels. Diverse roodkopklauwieren, zowel juvenielen als hun ouders. Vreemd dat ik die hier tot nu toe gemist had. Diverse keren roodstuitzwaluwen ook, onder andere 18 bijeen op telefoondraden randje Sagres. Die bewegen ook hard vandaag. Op de bekende plek twee blauwe eksters, elders een slechtvalk over en in het bos alweer een fraaie bergfluiter. Op de terugweg nog een rode patrijs in vlucht en randje Sagres drie hoppen.

Tot slot nog twee keer naar het uitzichtpunt geweest. Eerst eind middag met Harriët: mooie kuhls pijlstormvogels en ineens een fraaie audouins meeuw langs vliegend. En 's avonds laat in het donker, omdat ik me realiseerde dat ik daar nog helemaal niet in het donker geweest was en dat kon natuurlijk niet. Het kon nog net. Een belevenis.

6 augustus 2023


Verder lezen over Portugal: Terug naar Lissabon




Geen opmerkingen:

Een reactie posten