maandag 14 september 2020

Fitis

Drie uit vier vandaag! Jawel, gewoon volhouden en op een keer komt het goed. Drie uit vier dus, met heel misschien een flinke bonus. De gegadigden waren steppevorkstaartplevier, steppekiekendief, gestreepte strandloper en grauwe fitis, allemaal gisteren gezien bij Camperduin en Petten. Op alle vier mocht ik natuurlijk niet hopen, maar eentje, dat kon toch wel? Of twee misschien? Met twee uit vier zou ik volmaakt tevreden zijn.
Toen ik Camperduin naderde, was alleen gestreepte strandloper nog maar gemeld. Toch eerst nog even wat in de polder hier en in de Putten gekeken, maar daarna door naar het ondergelopen bollenveldje voorbij Petten waar gestreepte gemeld was. Daar niet alleen die gezien, tot volle tevredenheid want hij liet zich meestal fraai en af en toe fantastisch zien, maar tussen de tientallen kemphanen onder andere ook twee prachtige kleine strandlopers, een paar handenvol mooie juveniele krombekstrandlopers, bonte strandlopers, een paar zwarte ruiters en een paar groenpootruiters. En dat alles op soms pakweg honderd meter afstand maar soms ook op slechts enkele tientallen. Het was zo’n heerlijke groep steltlopers waar je met alle plezier een uur aan besteedt en die al die al dan niet gemiste zeldzaamheden bijna tot bijzaak maakt. Want weinig is zo leuk als stelten kijken.

Daarna richting de Putten en uiteindelijk vanaf de Hondsbossche zeewering een tijdje een stuk weiland vol goudplevieren zitten afspeuren. En ineens zag ik hem, korte tijd rondvliegend boven het veld. Lange en spitse vleugels, witte stuit, donkere ondervleugels en ook los daarvan een onmiskenbare steppevorkstaartplevier. En weer geland en weer uit beeld.
Toen-ie vooralsnog niet meer tevoorschijn wilde komen, een tijdje over zee staan kijken en toen dat niets opleverde, de laagte tussen Hondsbossche zeewering en de nieuwe zeeduinen ingedoken. Grauwe fitis was daar weliswaar de hele dag nog niet gemeld maar je kon niet weten. En warempel: ineens in het struikgewas een mooi, helder gekleurd phyllootje. Even kreeg ik hem mooi in de kijker: zeer markante oog- en wenkbrauwstreep en een duidelijk vleugelstreepje. Ik had grauwe fitis teruggevonden! Dutch Bird-alert verstuurd, een vogelaar verderop gewenkt en vervolgens geruime tijd, eerst met zijn tweeën en later met een groeiend groepje vogelaars, de vogel uitgebreid bekeken. Die liet zich af en toe geweldig zien. Het was verreweg mijn beste grauwe fitis tot nu toe. Als het een grauwe fitis was. Want er blijkt inmiddels discussie gaande over de vogel: is het geen groene fitis? Dat zou natuurlijk een bonus van jewelste zijn: vele malen zeldzamer (pas de derde voor Nederland) en voor mij een lifer die ik eerder dit jaar op Texel heb moeten laten lopen. Zoals ik al zoveel heb gemist dit jaar. Deze zou, als het inderdaad een groene is, alles goedmaken. En daar zijn wel een paar argumenten voor vind ik. De vogel oogde echt heel erg groenig; het grijsgroen op rug en vleugels neigde af en toe naar zuiver mosgroen. De wenkbrauwstreep was nogal gelig en reikte (net) niet tot aan de snavel. Keel en borst waren helder witachtig met iets van een gele zweem en zeker niet vuilwit vond ik. Wat ook opviel: de vogel reageerde duidelijk op roepjes en nog beter op zang van groene fitis. Kwam bij afspelen echt opvallend onze kant op. Ik hoorde zeggen dat-ie gisteren juist helemaal niet op geluidjes van grauwe fitis gereageerd had. Voor wat het waard is hoor, ik vraag me af of-ie zelf het verschil wel kent, aangezien beide tamelijk op elkaar lijken.
Er zijn natuurlijk ook argumenten tegen, zoals te weinig geel op de onderzijde (al schrijft Van Duivendijks kenmerkengids: ‘West-Turkse populatie vrijwel zonder geel op onderdelen’ maar aan de andere kant: voor een verse juveniel als deze zou dat dan weer niet opgaan) en een te bescheiden kop en snavel. Het zal al met al wel niet voldoende zijn voor een extreme zeldzaamheid als groene fitis. Maar groene of grauwe, een geweldige waarneming was het hoe dan ook.

Tenslotte nog geprobeerd iets meer van die steppevorkstaartplevier te zien te krijgen. Veel goudplevieren maar ik kon hem er niet tussen vinden. Steppekiek vertoonde zich aan mij de hele dag niet.

12 september 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten