maandag 8 augustus 2022

Post vakantie dip

De PVD, de post vakantie dip is dan toch eindelijk begonnen. Met enige vertraging, dat zal wel komen doordat we zo vroeg op vakantie zijn geweest. Uiteindelijk valt-ie toch altijd in augustus.
Vandaag was zo’n dag, de PVD-traditie waardig: naar Petten en omgeving voor twee doelsoorten en allebei gedipt. Van waterrietzanger was dat nog wel te begrijpen: een notoir lastig beestje dat meestal maar voor weinigen is weggelegd. Ik ken ‘m bijna niet anders dan als die vogel die ik nooit vinden kan, of ternauwernood. Dat je er nog net een glimp van meekrijgt voor-ie weer, en meestal voor goed, in het riet verdwijnt. Vandaag ook dat niet: geen spoor van waterrietzanger in de Bakkersdam bij Petten (en evenmin in de Abtskolk, ietsje verderop, hoorde ik zeggen). De honneurs werden waargenomen door rietzanger (ja, die wel), kleine karekiet en baardmannetjes.
Het mislopen van gestreepte strandloper was wat moeilijker te verteren. Dat ze nou juist de afgelopen nacht of gisteravond het ondergelopen bollenveldje waar-ie al een week of wat vertoeft, moesten laten leeglopen, dat is toch wel straf. Konden ze daarmee niet één dag wachten? Ik kon nog net twee bonte strandlopers vinden, een oeverloper en een kleine plevier, maar gestreepte was gevlogen. Ik heb natuurlijk nog wel wat andere ondergelopen veldjes in de buurt afgespeurd. De meeste waren weinig boeiend: meeuwen en ganzen. Te diep, te weinig slikjes. Eén plek was nog wel aardig, maar met oeverloper, twee witgatjes, een paar kemphanen en een groenpootruiter win je natuurlijk geen prijzen. Geen spannende strandlopertjes kunnen vinden. Ook de Putten, de Noordzee en de duinen op weg naar Bergen konden deze dag niet redden.
Nou ja, het mislopen van een gestreepte strandloper, daar ga je waarschijnlijk niet dood aan. Zelfs toen ik destijds een renvogel op een kwartier dipte, had dat geen fatale gevolgen, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ik ook deze wel zal overleven.

7 augustus 2022


Meer dips: Giervalk of geen giervalk, thats the question

Geen opmerkingen:

Een reactie posten