dinsdag 12 juli 2022

Terug

Terug van twee weken weggeweest. Wat te doen op deze eerste dag weer in Nederland? Ik kon naar een ralreiger in de buurt van Rotterdam. Gegarandeerd succes maar ach, ralreiger, vorig jaar had ik er twee dus die kon ik wel een jaartje overslaan. Ik had meer zin in mijn eigen omgeving, waar ik ongetwijfeld geen ralreiger zou zien en vermoedelijk ook verder niets dat ook maar bij benadering het predicaat zeldzaam verdient, maar wel de dagelijkse natuur van mijn eigen omgeving en die heb ik alweer twee weken moeten missen.
Dus terug in de prairies van het Noorderpark. De strakgetrokken polderweiden ingeklemd tussen Loosdrechtse en Maarsseveense plassen, de plasjes en de drasjes die in die polderweiden verzonken liggen en die alweer aardig zijn opgedroogd, de paars en geel bloeiende slootkanten en de gemaaide bermen, de rietlanden hier en daar en natuurlijk het doolhof aan watergangen, rietvelden en veenkades van de Tienhovense plassen. Een landschap dat voelt als mijn eigen achtertuin, zo vertrouwd, maar dat als je dat even vergeet eigenlijk best bijzonder is.
Inderdaad niets zeldzaams vandaag. Wel purperreiger, een stuk of twintig lepelaars, rietzanger en kleine karekiet, bosrietzanger en steenuil, om er maar een paar te noemen. Allemaal soorten die ik de afgelopen twee weken gemist heb. Net als ralreiger trouwens. Onderweg ook veel omgekeerde Nederlandse vlaggen. Blauw wit rood. Je vraagt je dan af hoeveel van degenen die de vlag omgekeerd hebben opgehangen, zich ervan bewust zijn dat die vlag ook gebruikt werd door coronaontkenners, en ook gebruikt wordt door klimaatontkenners. Dat die dus staat voor het idee dat elk 'probleem' het gevolg is van een complot van de overheid. Er is geen stikstofprobleem. Er is geen klimaatprobleem. En corona is een verzinsel van de staatsmedia. Geen enkel probleem is werkelijk een probleem dus we kunnen gerust tot het einde der tijden voortgaan op de ingeslagen weg. En ach, dat laatste is in zekere zin waarschijnlijk nog waar ook. Waar ik dan ook nieuwsgierig naar ben, is hoeveel van degenen die de vlag omgekeerd hebben opgehangen, het stikstofprobleem simpelweg ontkennen en hoeveel daarvan dat tegen beter weten in doen.
We zagen ook nog een correct opgehangen Nederlandse vlag, gewoon rood wit blauw. Ik zal niet zeggen waar dat was, krijgen ze maar doodsbedreigingen van.

10 juli 2022


Niet bij vogels alleen: Biodiversiteit

Geen opmerkingen:

Een reactie posten