woensdag 31 oktober 2012

Kooivogel

Het zal me, vrees ik, tot op mijn sterfbed worden nagedragen, maar ook ik ben vandaag naar de jufferkraan bij Maurik wezen kijken. Een bijna handtamme vogel die zich naar verluidt soms tot enkele meters laat benaderen. Verkeerde tijd, verkeerd gedrag en beschadigde vleugels, kortom: kan niet wild zijn. Toch ben ook ik gevallen voor de verleiding van … ja, van wat eigenlijk?

Tien redenen om een kooivogel te gaan twitchen:
1. Omdat ik toch in de buurt was.
2. Uit nieuwsgierigheid.
3. Omdat het hoe dan ook, wild of niet, een mooie vogel is, zoals-ie daar door het weiland paradeert, langbenig als een fotomodel. Zo rank, zo sierlijk, slank als Naomi Campbell, geen grammetje teveel. Modieuze zwart- en grijstinten ook nog, en in de wind wapperende kuifveren.
4. Omdat het mooi weer is en je met mooi weer beter aan de dijk bij Maurik naar een jufferkraan kunt staan kijken dan op kantoor achter de computer te zien wie er allemaal stiekem toch aan de dijk bij Maurik naar die jufferkraan hebben staan kijken.
5. Omdat het goed voor je is: een beetje beweging, een beetje frisse lucht, daar blijf je als frisse 50+er fit bij.
6. Omdat het een leuk tochtje is, en een mooie plek daar op de dijk bij Maurik, met achter je (gesteld dat je naar de jufferkraan staat te kijken) zicht op uitgestrekte waterpartijen met bosranden en boomgroepen en een oude molen, het is net een oudhollands schilderij, met zwermen ganzen, grote zilverreiger, langstrekkende groepjes kramsvogels, genoeg te zien.
7. Omdat ik me niet herinner ooit eerder een jufferkraan gezien te hebben, ook niet in de dierentuin al weet ik dat niet helemaal zeker, en het altijd de moeite waard is een soort in levende lijve te leren kennen, ook al is het een escape.
8. Omdat, let op mijn woorden, je zal zien dat straks toch iedereen geweest is en ik dat liever voor blijf, ik ben immers geen kuddemens. Nu worden wij nog uitgelachen maar wie weet of straks niet die laatste paar stijfkoppen die niet geweest zijn, worden uitgelachen. Want:
9. Voor de zekerheid: omdat je nooit weet. Straks wordt-ie toch aanvaard: ben je mooi klaar mee als je niet bent geweest. Want tegen die tijd is het te laat.
10. Omdat ik er zin in had.

En ach, waarom ook niet? Dus ik was er, vandaag, zag de juffer en heb van haar genoten. Wat op zich precies reden genoeg is.

31 oktober 2012


En dan nog deze: Treinabonnement

Geen opmerkingen:

Een reactie posten