donderdag 15 januari 2015

Bolderende korhoenders

‘Het is natuurlijk nutteloze kennis die hier aan de orde is, kennis die dient tot niets. Een vaardigheid waar niemand beter van wordt. Niemand behalve hooguit ikzelf. De vaardigheid om rosse grutto’s, slechtvalk en goudhaantje te herkennen: welke werkgever zit daarop te wachten? Welke geldschieter is bereid daarin te investeren? Je wint er de oorlog niet mee, bouwt er na de oorlog ook je land niet mee op. Maar toch: kennis, vaardigheid. Je zou er een filosofische verhandeling aan kunnen wijden, over het nut van het nutteloze, de waarde van het waarde-loze. Ik waag me daar niet aan. Ik kijk liever naar rosse grutto’s, een slechtvalk, goudhaantjes.’

Mag ik mijn weblog gebruiken om wat reclame voor mezelf te maken? Alweer enkele jaren geleden verscheen Bolderende Korhoenders, een boekje met een aantal van het soort stukjes dat ik ook op mijn weblog zet. Als je die leuk vindt, je kunt niet weten immers, is dit boekje misschien ook wel wat voor je. Ik heb er nog wel een paar van liggen.
Adri de Groot schreef er in zijn bekende vogeldagboek over: ‘Ik heb genoten van zijn korte verhaaltjes over woudaapjes, Jan-van-genten, ortolanen, ringsnavelmeeuw, grijskopspecht en andere bijzonderheden. Met lichte ironie beschrijft hij de gekte rond een grote tafeleend in Castricum, waar tientallen vogelaars naartoe raceten om de afwijkende snavel te kunnen aanschouwen. ‘Het was zo'n dag dat we met zijn allen achter een zeldzaamheid aanzaten’, schrijft hij. ‘Maar tenslotte mocht ook ik, groot in beeld, de snavel van de grote tafeleend bewonderen. Nou, dat was het dus’. (...) ‘En je probeert jezelf wijs te maken dat je iets geweldigs hebt meegemaakt’.
Meer nog spraken mij zijn geschreven gedachten aan over lente en regen, over de landingscapaciteiten van vogels, over de vogel in spiegelbeeld.
Het is zo'n boekje dat je op de tafel hebt liggen en op elk moment even pakt voor weer een verhaaltje. Voordat je het weet, is het boekje uit want het leest makkelijk en snel weg. Ontspannende, milde pennenvruchten’.

Als je € 10,- overmaakt op NL94 INGB 0003 9088 83 t.n.v. Guus Peterse, Utrecht, o.v.v. Bolderende Korhoenders + een adres, stuur ik het naar je op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten