donderdag 19 januari 2023

103

Een rustige, meest droge en overwegend zonnige winterdag: hoe lang hebben we dat al niet meer meegemaakt? Vrieskoud, ijs op de sloten, wittig ijsschraapsel tegen gele rietwaaiers, dan kan het een gewone doordeweekse dinsdag zijn, dan moet ik er een paar uurtjes op uit. In de Bethunepolder, in een rijtje knotwilgen bij een boerderij langs de Bethuneweg, zat een steenuil. Toch? Of toch niet? Half verscholen op een uitstekende stomp, was dat er nou een of toch alleen maar een raar gevormd stuk hout? Ja, dat is hoe je wel vaker een steenuil ziet.

Het was soort nummer 103 dit jaar. Daarmee heb ik het totale aantal soorten geëvenaard dat ik zag in heel 1974. Ja, dat is heel lang geleden en ja, dat gebeurt ieder jaar ergens half januari. Niets nieuws onder de zon. In een maand zie ik tegenwoordig meer dan destijds in een heel jaar, de tijden zijn veranderd. Ik ben veranderd. Destijds dertien jaar oud, onwetend van wat anderen zagen, gewoon gelukkig met wat ik zag. Toppereend, nonnetje, keep, zomertaling, roerdomp, allemaal voor het eerst. (Niet allemaal in januari overigens.) Tegenwoordig ben je voortdurend op de hoogte, als je wilt, van alles wat waar dan ook in Nederland gezien wordt, en ook daarbuiten trouwens. Een zegen natuurlijk, alle leuke soorten die je daardoor kunt meepikken! Maar wat een gedoe ook. Dat je niet meer weet welke te gaan doen. Moet je nou naar die dwerggors bij Vlaardingen? Maar dan mis ik die humes bladkoning in Purmerend. Of de kleine alk in Vlissingen? Te combineren met kuifaalscholver en rosse franjepoot en met een beetje geluk ook nog grote burgemeester dus een heel aantrekkelijke optie, hoewel niet op een doordeweekse dinsdag want dat is me te duur. Dat soort expedities bewaar ik voor het weekend want dan reis ik gratis. Maar we hebben maar één weekend per week.
Soms heb ik daar gewoon effe geen zin in. Ga ik liever weer ouderwets onwetend de polder in en merk ik wel wat ik daar tegenkom. Gewoon gelukkig zijn met wat ik zie. Kolganzen, een toendrarietgans, cetti’s zanger, en dus die steenuil. Alleen dat onwetend, dat is er tegenwoordig helaas niet meer bij.

17 januari 2023





Geen opmerkingen:

Een reactie posten