zondag 18 november 2018

Watertoren pompstationweg

‘Een gierzwaluw spec vloog voor het donker worden rond de watertoren/pompstationweg. Mogelijk daar gaan slapen’, aldus Dutch Bird Alerts gistermiddag. Kon weleens een vale geweest zijn, was natuurlijk de geheime boodschap. En aangezien ik nog wel een beetje verlegen zit om een mooie vale gierzwaluw in Nederland, vond ik dat de gok wel waard. Trein naar Den Haag centraal, tram naar het Zwarte Pad en van daar een kwartiertje lopen: je bent er zo. En dus stond ik er, even na 8 uur ’s ochtends, in het eerste zonlicht, samen met nog een paar dapperen. Anderhalf a twee uur gestaan, tot even na tien uur en je raadt het al: geen gierzwaluw te bekennen. Anders had ik er niet zo lang hoeven staan natuurlijk. Maar ach, het waren aangename uurtjes. De stralende lucht, de felle zon en om de havenklap een veeg spreeuwen over ons heen. Van die brede fronten af en toe waar geen einde aan lijkt te komen. Lekkere spreeuwentrek, vind ik dan, al vinden ze dat hier misschien heel gewoontjes. Twee slechtvalken ter plaatse, prachtig dichtbij op de toren of boven ons rondvliegend, droegen ook bij aan de feestvreugde. Evenals de koperwieken, de graspiepers en de vinken. Een langs trekkende bruine kiekendief ook, en een groepje toendrarietganzen over: nee, ik zou het geen verloren uurtjes willen noemen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten